Gorc (1228 m) – szlak niebieski z Rzek. Jest to zdecydowanie najkrótsze, choć stosunkowo męczące, podejście na Gorc. Szlak wiedzie głównie lasem, ale na końcowym odcinku przecina już pod szczytem rozległą halę Gorc Kamieniecki.

Wycieczkę rozpoczynamy z przystanku PKS na przełęczy Przysłop ( miejsce parkingowe 10m od przystanku) skąd schodzimy główną szosą na wschód, w dolinę Kamienicy. Tutaj na prawo odwidla się lokalna droga w głąb doliny. Kierujemy się płasko na pd.zachód wśród liściastych zarośli. Na wprost w dali stoki Kudłonia.

Po chwili łąka z kapliczką ( miejsce parkingowe) i dojście do szlaku niebieskiego. Tutaj skręcamy w lewo przez most na Kamienicy podchodząc łagodnie wśród odcinków łąk.

Rzeka Kamienica

W górnym biegu (do Rzek) Kamienica płynie w granicach Gorczańskiego Parku Narodowego.

W tyle zostaje  grzbiet Myszycy, a w lewo płynie potok Czerwonka. Szlak niebieski mija siedzibę Gorczańskiego Parku Narodowego. Nieco dalej plac składowy drewna i powoli zbliżamy się do granicy lasu. Na wprost widzimy stok Magórzycy. Na rozwidleniu skręcamy w prawo i dłuższy odcinek droga łagodnie się wznosi poprzez las mieszany.

Szlak niebieski Gorc

W tyle pozostają Myszyca i Jasień. Na wprost pomiędzy drzewami strome stoki Gorca i jego boczne grzbiety opadające ku dolinie Kamienicy. Szlak niebieski dąży następnie nieznacznie w górę. Na lewo (z rozwidlenia iść lewym odgałęzieniem) a dalej łagodnie w górę. Na lewo od drogi widać grzbiet Magórzycy. Szlak niebieski podchodzi nieco na pd. skręcając w prawo na polankę i krótkie wyrównanie terenu. Na wprost w górze masyw Gorca a w tyle Kiczora Kamienicka. Z kolejnego rozwidlenia pasami rzadkiego lasu mieszanego i wyrębów płaski odcinek na pd-wsch. Na lewo ładna panorama Myszycy, Jasienia, Magórzycy i Kiczory Kamienickiej. Droga wznosi się jednostajnie. W tyle za nami przełęcz Przysłop a w dali Jasień z Krzystonowem tworzące stąd jeden masyw. W głębi na horyzoncie Szczebel, Zembalowa i Lubogoszcz. Szlak niebieski wychodzi na Nową Polanę ido skrzyżowania dróg.

W tym miejscu znaki niebieskie zwracają się prostopadle w prawo ku stromemu, zalesionemu stokowi Gorca. Nową Polaną podchodzimy łagodnie na płd zach. zbliżając się do granicy lasu. W tyle wyłania się masyw Modyni i jej wydłużony grzbiet ku Lącku a bliżej ciemny grzbiet Bystrego Wierchu nad Kamienicą.
Lasem mieszany m niebieski szlak podchodzi jednostajnie wąwozem, po czym łagodniej. W tyle Wielki Wierch i Kiczora Kamienicka. Droga znowu wznosi się stromiej, skręca łukiem W prawo prowadzi łagodnie w górę. Na prawo widok na Lubogoszcz, Ostrą (780 m) z Ogorzałą i Jasień. W tyle ukazują się kolejno Hala nad Szczawą, a w dali pasmo Łososińskie, Cichoń z Ostrą (926 m)i Modyń.

Znaki niebieski prowadzą lasem łagodnie w górę do granicy Gorczańskiego Parku Narodowego.Skręcamy za linią grzbietu w lewo podchodząc łagodnie wąwozem z boków odkrywki piaskowca. Na prawo pomiędzy drzewami prześwituje Kudłoń z Polaną Gorc Troszczacki, a na lewo jeszcze wysoko nad nami – zalesiony grzbiet Gorca. Dłuższy odcinek szlak podchodzi łagodnie a po łuku drogi w lewo jednostajnie na małą polankę i wzniesienie bez nazwy. Tu krótkie wyrównanie terenu. Na wprost w głębi szczyt Gorca. Droga nieco się obniża skręcając w lewo na płytką przełączkę i lekko pofalowanym terenem prowadzi na pd-wsch. w lasy świerkowe. Stąd łagodnie w górę na skraj polany Swinkówka (1020-1080m), z której roztaczają się malownicze widoki na grzbiet Gorca, Przystop (1187 m) i polanę Bieniowe, Jaworzynę Kamienicką oraz polanę Sredniak.

szlak niebieski Gorc

Na wprost pomiędzy drzewami coraz bliżej Gorca

Skrajem polany i lasu znaki niebieskie podchodzą łagodnie na pd-wsch. Panorama poszerza się o uroczą polanę Ustępne (niżej na stoku Gorca) oraz na horyzoncie od Turbacza przez Mostownice po Kudłoń. Dochodzimy do lasu świerkowego podchodząc łukiem w lewo i jednostajnie przez krótki jego fragment na skraj rozległej, jednej z największych w otoczeniu Gorca polan – na Gorc Kamienicki. Podejście na wsch. staje się łagodniejsze, a na prawo blisko widać już szczyt Gorca.
Szlak zwraca się w prawo i łagodnie podchodzi na pd-wsch.polanę. Na prawo w głębi widać teraz grzbiet Wierch Znaku nad Ochotnicą Górną. Przy małym wyrównaniu terenu na lewo skałka piaskowca. Szlak zwraca się ku szczytowi Gorca i prowadzi jeszcze nieco w górę do przekroczenia linii grzbietu. W lewo szałas. Koło dwóch skałek otwiera się przed nami wspaniała panorama, której horyzont sięga w dali po kontury pasma Radziejowej i Jaworzyny Krynickiej w Beskidzie Sądeckim. Przechodząc do bliżej widzimy wydłużone grzbiety pasma Suchego Gronia oraz opadające w lewo bystro Modyni. W dole liczne zabudowania Kamienicy otoczone Bystrym Wierchem, Babią Górą nad Zabrzeżą oraz wydatnym kopcem Zdżaru. Na lewo w Modyni, w głębi Cichoń, Ostra oraz pasmo Łososińskie ze szczytem Jaworz na ostatnim planie.Po prawej urzekający widok na wzniesienia Beskidu Wyspowego – Szczebel, Luboń Wielki, Ćwilin.

Gorc Kamienicki

Gorce widok z Polany Gorc Kamienicki

Beskid Wyspowy

Beskid wyspowy widok z Polany Gorc Kamienicki

Polaną idziemy płasko ku granicy świerkowych lasów. Z miejsca wejścia do lasu widać w tyle resztę pasma Łososińskiego poprzedzanego kopcem Mogielicy i grzbietem Hali nad Szczawą.

Mogielica widok z Polany Gorcowej

Mogielica widok z Polany Gorc Kamienicki

Szlak niebieski wiedzie łagodnie lasem świerkowym kontynuując podejście na wierzchołek Gorca.

Wschód słońca

Wschód słońca na Gorcu

Na szczycie znajduje się wieża widokowa. Na tarasie widokowym mieści się około 30 osób. Zabezpieczony jest drewnianą obudową, na wewnętrznych ścianach której umieszczono opisane panoramy widokowe. W obudowie tarasu widokowego wykonano podłużne szczeliny, aby widoki z wieży mogły oglądać również dzieci. Obudowany i zadaszony taras widokowy w razie potrzeby może posłużyć turystom również jako schronienie przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.